mandag den 10. marts 2014

Efter efterskole



Nu er det godt lidt over et halvt år siden, at jeg er kommet hjem fra efterskole og der er sket så meget siden. Efter efterskole har mit liv forandret sig virkelig meget, med både gode og dårlige oplevelser.

Vi har alle sammen prøvet det, det med at skulle traffe store beslutninger, som for eksempel at vælge om man vil gå på gymnasiet, HF, efterskole, erversuddanelse, eller måske bare tage noget tid fri.
Jeg har prøvet alle tingene.

Mens jeg gik på efterskole blev mine forældre skilt. De flyttede begge fra mit barndomshjem til to nye hjem. Så da jeg kom hjem fra efterskole, vendte alt for mig. Pludselig stod man der, i to fremmede huse, hvor man slet ikke følte sig hjemme efter, at have boet et helt år væk fra virkeligheden. Nu skulle man enda også starte i gymnasiet, hvor kun få af efterskole vennerne også skulle starte. Jeg var meget nervøs for, at starte på Aurehøj gymnasium og var begyndt, at savne efterskole livet rigtig meget. Så sluttede sommerferien og så var det altså nu.. Aurehøj her i come.

Gymnasiet startede nu meget godt ud, med nye venner, sol, sommer og massere af øl, men alligevel følte jeg ikke rigtig, at jeg passede ind… jeg havde svært ved, at følge med i skolen og matematik, som er mit ynglings fag var lige pludselig rigtig svært. Nu var det ligepludselig ikke så sjovt at gå på gymnasiet.
Der manglede noget jeg var god til, så jeg valgte, at droppe ud og finde noget jeg var god til.

Min far er maler og har sit eget malerfirma, så hvorfor ikke tænkte jeg, efter at have gået rundt i en uges tid der hjemme og prøvede desperat på, at finde noget, jeg ville være god til.
Så jeg startede på malerskole i Gladsaxe, og må jeg lige have lov at sige, at det er nogen andre typer der går på sådan en skole, end når man går fra, at have gået på Aurehøjs gange.
Men her startede jeg så, og der fandt jeg noget jeg var god til, at male. Jeg elsker at male, og savner det meget nu, og ved at det er noget,  jeg skal vende tilbage til, men her manglede der også noget, eller rettere der manglede nogen.

Nu havde jeg fundet det jeg var god til, og nok det jeg vil lave når jeg bliver voksen.
men tætte, jævn aldrene, festlige mennesker manglede jeg i min livløse weekender.

Så nu er jeg her. På Gentofte HF, med en masse søde, unge og sjove mennesker i min hverdag og mine weekender. Jeg har været lidt omkrig, men det har hjulpet mig til, at finde ud af, hvad jeg vil og hvad jeg er god til.

Så selv om alle folkeskolelærer prøver, at tvinge en til at gynasiet er det rigtige valg efter folkeskolen,
så vil jeg klar anbefale, at tage et år på efterskole! Nyde det og finde ud af hvad man vil selv.
og selv om, at man ikke finder ud af det der, så har man også massere tid efter efterskole til at finde ud af det i.











Ingen kommentarer:

Send en kommentar